تبلیغات
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی، نیاز سلامت جامعه - جلوآمدگی سر
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی، نیاز سلامت جامعه
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


من فیزیوتراپیست هستم و در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی ورزش مشغول به تحصیلم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ آشنایی هر چه بیشتر و بهتر شما خوانندگان عزیز با رشته فیزیوتراپی، مزایا و کاربردهای بسیار وسیع این رشته هست. امیدوارم ک براتون مفید باشه.منتظر نظرات و پیشنهادات شما خوبان هستم.

مدیر وبلاگ :فیزیوتراپیست زهرا اطمینان

تعریف:جلوآمدگی سر یک اختلال اسکلتی عضلانی شایع است که مشکلات, هم مربوط به ستون فقرات است وهم عضلات ناحیه سر وگردن وسینه ای فوقانی.به ازای هر2.5 سانتی متر که سر به سمت جلو می آید وزن سر روی گردن حدود 4.5 کیلوگرم  افزایش پیدا می کند وفشار روی عضلات هم 2 برابر می شود.تخمین زده میشود که در حدود 90درصد جمعیت این اختلال وجود دارد.

 

تعریف یک وضعیت صحیح:

· سر:به سمت جلونگاه می کند.نه فقط باچشم بلکه باصورت.ازآوردن چانه به سمت جلو خودداری کنید.چانه در امتداد سر قراربگیرد.

· شانه:شانه های خود را پایین وعقب ببریدبدون آوردن قفسه سینه به سمت جلو.در حالت استراحت شست شما باید به سمت جلونگاه کند.

· تنه:شکم خودراسفت کنید وآن را به سمت بالا وداخل ببرید.

· ران ولگن:باید در وضعیت نرمال وحد وسطباشند.نه به سمت جلوونه عقب رفته باشند.

· پاهاو ساق:زانوها را قفل نکنید.یعنی موقع راست کردن زانوآن را تا آخرسفت نکنید.

 

اندازه گیری جلوآمدگی سر در خانه:کنار دیواربایستید.پشت سر وباسن خود رابه دیوار بچسبانید.پاشنه ها تا دیوار15سانتی متر فاصله داشته باشد.دست خودرادر فضای بین پشت گردن ودیوار قراردهید.اگر این فاصله 5وکمتراز 5سانتی متر باشدوضعیت گردن شما نرمال است.در غیراین صورت سرشمابه جلوآمده.

 

علائم:دراین پوسچر عضلات راست کننده گردن که درقسمت پشت قراردارند در حالت کوتاه قرار می گیرندوپتانسیل کوتاه شدن در این عضلات وجوددارد.همچنین عضلات خم کننده گردن که در قسمت  جلو قراردارنددر حالت طویل قرار می گیرندوضعیف می شوند.می تواند باعث سردرد,گردن درد,درد عضلانی وفشارشود وبه صورت تاخیری می تواند باعث ایجاد ساییدگی در مفاصل گردن شود

 

منابع احتمال درد در اختلال جلوآمدگی سر:

· استرس روی رباط طولی قدامی در ناحیه گردنی فوقانی واسترس روی رباط طولی خلفی برروی ناحیه گردنی تحتانی وسینه ای فوقانی

· خستگی یا تنش عضلانی

· تحریک مفاصل فاست در ستون فقرات گردنی فوقانی

· گیرافتادگی اعصاب شبکه گردنی به علت سفتی عضله بالابرنده کتف

· تنگ شدگی سوراخ بین مهره ای در ناحیه گردنی فوقانی

· گیرافتادگی عصبهای پس سری بزرگ به علت سفتی یا کشیدگی عضله ذوزنقه ای فوقانی که باعث سردرد می شود.

· درد مفصل تمپورومندیبولار(گیجگاهی)به علت نقص راستای سر,گردن ومندیبل(استخوان فک)وکشش فاسیای عضلانی مربوطه

· آسیب دیسک در ناحیه گردنی تحتانی

· گیرافتادگی اعصاب وعروق به دلیل سفتی عضله اسکالن قدامی

 

سایر اختلالات همراه:این اختلال ممکن است همراه با اختلال در عملکرد مفصل فک,گرد شدگی شانه یا عقب رقتن فک باشد.کاهش انعطاف پذیری در عضلات بالابرنده کتف ,استرنوکلوییدوماستویید,اسکالن وساب اکسی پوتال.کشیدگی وضعف در در عضلات قدامی گلو(هایویید)وعضلات راست کننده مهره ها در نواحی گردنی تحتانی وسینه ای فوقانی.

علل شایع:

1.وضعیتهای کاری یاعملکردی که نیاز به خم شدن طولانی مدت سر یا جلوآمدن سر در طولانی مدت دارد.مثل وضعیت بد نشستن.

2.در هنگام کاربا کامپیوترکه مانیتوردر جای بدباشد, بدخوابیدن,یاوضعیت بد هنگام مطالعه ودرس خواندن و... .

3.نقص پوسچر در ستون فقرات کمری یا ناحیه لگن

احتیاطات:موقع نشستن ,رانندگی و...در ناحیه کمر خود یک بالش حفاظتی قراردهید تا سروگردن به سمت عقب بروند.موقع خوابیدن حتما یک بالش گردنی برای حفاظت از گردن استفاده کنیدچون حدود 3/1عمرمادر خواب به سر میرود.کیفهای کولی راطوری استفاده کنیدکه کامل به پشت فرد چسبیده باشدوآویزان نباشد.در انجام کارهای روزانه سعی براین باشد که راستای ستون فقرات راحفظ کنید.

در مواقع مورد لزوم پس از تجویز دکتر متخصص با مراجعه به فیزیوتراپی و یادگیری ورزش های مورد نیاز می توانید پس از کاهش درد با انجام ورزش های تقویتی از بازگشت مجدد درد جلوگیری نمایید.

 





نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها : گردن درد، فیزیوتراپی، جلوامدگی سر،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 22 آذر 1394
یکشنبه 15 مرداد 1396 15:37
Hey! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.
I'm absolutely enjoying your blog and look forward
to new posts.
جمعه 13 مرداد 1396 15:03
Woah! I'm really digging the template/theme of this website.
It's simple, yet effective. A lot of times it's tough
to get that "perfect balance" between user friendliness and visual appeal.
I must say that you've done a awesome job with this.
In addition, the blog loads super fast for me on Internet
explorer. Exceptional Blog!
پنجشنبه 8 بهمن 1394 05:57
سلام
لطفا این متنو تا اخر بخونین
از وبلاگتون دیدن کردم مطالب خوبی توشه
ما یه شبکه اجتماعی داریم به نام فیس پلاک میخوایم توش فعالیت مفید کنیم و با بقیه شبکه ها متفاوت باشیم
ازتون دعوت میکنیم که مارو توی این راهمون همراهی کنین و توی سایتمون عضو و فعال باشید
منتظر حضورتون هستیم
www.facepelak.ir
با تشکر
شبکه اجتماعی فیس پلاک
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی